دانستنی‌های تغذیه

آموزش تغذیه - خواص مواد خوراکی - بیماری ها در رابطه با تغذیه - گیاهان دارویی - رژیم های غذایی

روش‌های "کالری سوزی" برای تنبل‌ها

اگر راه و رسم لاغر شدن را بلد باشید، دست یابی به آرزویتان خیلی هم سخت نمی‌تواند باشد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، بعضی از کارهایی را که حتی فکرش را هم نمی‌کنید باعث چربی سوزی در شما می‌شوند و اهمیت دادن به یک سری از کارهای فراموش شده باعث کاهش وزن شما خواهد شد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، بازی کردن با کودک، جویدن آدامس، تکان دادن چشم و سر و قرار گرفتن در سرما و... فعالیت‌های گرما زایی می‌گویند و با انجام آن‌ها در هر ساعت می‌توانید کالری بسوزانید.
 
گفتنی است، پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که خواب کمتری دارند و تا نصف شب بیدارند سخت‌تر کالری می‌سوزانند پس بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید سوخت و ساز بدنتان به طور منظم و یکنواخت ادامه دارد باید با خندیدن، ایستادن، جویدن ادامس و تکان دادن اعضای بدن خود کالری سوزی را متوقف نکنید. 
نتایج مطالعات نشان می‌دهند، استرس باعث تجمع چربی شکمی می‌شود و وقتی دچار استرس هستید اشتها افزایش می‌یابد و بدن برای خوردن غذا تحریک می‌شود.

آب گوجه فرنگی بخورید

آب گوجه فرنگی بخورید
محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند.


تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه نشان داد که آب گوجه فرنگی برای حفظ تراکم و سلامت بافت استخوان فواید قابل ملاحظه ای دارد. محققان معتقدند نوشیدن 2 لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ‌ها را تقویت نموده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

برای انجام این پژوهش که در دانشگاه تورنتو، کانادا انجام شد، 60 زن یائسه 50 تا 60 ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.  پس از طی این دوره، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام N- تلوپپتید در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.

در بخش دیگر مطالعات مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش N- تلوپپتید در خون و در حقیقت کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.

محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت  استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند.
از مدت ها پیش نقش لیکوپن به عنوان یک  آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین حفظ سلامت قلب به اثبات رسیده بود.

www.seemorgh.com/health


محدود کردن سدیم و نوشیدنی‌های حاوی شکر برای کودکان ضروریست


محققان مرکز تحقیقات تغذیه و ورزش از دانشگاه دیکین (Deakin) استرالیا، طی مطالعه‌ای به بررسی ارتباط بین مقدار مصرف نمک و نوشیدنی‌های غنی از شکر در کودکان پرداختند.

به گزارش ایسنا ، در این مطالعه حدود 4300 کودک و نوجوان 2 تا 16 ساله استرالیایی شرکت داده شدند. به منظور بررسی مصرف غذاهای شور و نوشیدنی‌های شیرین، پرسشنامه‌ای که حاوی اطلاعاتی کامل در مورد آنچه طی 24 ساعت گذشته توسط شرکت کنندگان مصرف شده بود، تکمیل شد.

به نقل از سایت Medical News Today، حدود 65 درصد از افراد شرکت کننده، نوشیدنی‌های حاوی شکر مصرف می‌کردند. کودکانی که حداقل یک لیوان نوشیدنی شکردار در روز مصرف می‌کردند نسبت به همتایان خود که نوشیدنی‌های شیرین مصرف نمی‌کردند، 26 درصد بیشتر احتمال ابتلا به اضافه وزن یا چاقی داشتند. به ازای هر یک گرم سدیم دریافتی، 46 گرم نوشیدنی شکردار بیشتری مصرف می‌شد.

به گفته محققان، یافته‌ها حاکی از آن است که محدود کردن نمکی که توسط کودکان مصرف می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش اندازه دور کمر شود.

محققان می گویند البته عوامل مخدوش کننده‌ای مانند ورزش و فعالیت جسمانی در این ارتباط در نظر گرفته نشده بود. دور از ذهن نیست که کودکانی که ذائقه مصرف غذاهای شور در آنها قوی‌تر است تمایل بیشتری نیز برای مصرف نوشیدنی‌های شیرین داشته باشند. اما دقیقا مشخص نیست که دریافت بیشتر سدیم، مسئول اصلی تمایل بیشتر به مصرف نوشیدنی های شیرین باشد.

این محققان معتقدند: داده‌های حاصل از مطالعه، اطلاعاتی در مورد نحوه تاثیر نمک بر افزایش تمایل به مصرف نوشیدنی‌های شیرین نمی‌دهد. مشخص نیست در صورتی که کودکان مصرف سدیم خود را کاهش دهند، مصرف نوشیدنی آنها نیز کاهش یابد. اما ضرری ندارد که دسترسی کودکان را به غذاهای غنی از سدیم و نوشیدنی های حاوی شکر محدود کنید.

نتایج این مطالعه 10 دسامبر 2013 در مجله Pediatrics منتشر شده است.


نصف آووکادو برای کنترل گرسنگی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که اضافه‌وزن دارید و مدام ریزه‌خواری می‌کنید نتایج این پژوهش آمریکایی که در Nutrition Journal به چاپ رسیده است به دردتان می‌خورد.

بر اساس نتایج این پژوهش مصرف نصف آووکادو در ساعت 12 ظهر باعث کنترل گرسنگی و همچنین کنترل میزان قند خون می‌شود.

یک عدد آووکادو حدود 250 کالری و 23 گرم چربی دارد. این چربی‌ها از نوع چربی‌های مفید یعنی اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی مونو یا همان تک اشباع هستند. پوست این میوه 72 درصد آب و همچنین نوعی قند ویژه دارد که می‌تواند به کنترل قند خون و وزن افراد کمک کند. باید بدانید که آووکادو همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است.

در این پژوهش تأثیر مصرف آووکادو روی میزان اشتها، قند خون و میزان ترشح انسولین بعد از غذا مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش 26 داوطلب دارای اضافه‌وزن، 16 زن و 10 مرد که در سلامت کامل بودند شرکت کردند. میانگین سن شرکت‌کنندگان 40 سال و شاخص توده‌ی بدنی‌شان حدود 28.1 بود.

همه‌ی شرکت‌کننده‌ها یک وعده‌ی صبحانه‌ی معمولی دریافت کردند و بعد از آن این 3 وعده‌ی غذایی متفاوت به آن‌ها داده شد: یعنی یک وعده‌ی استاندارد بدون آووکادو، یک وعده‌ی استاندارد که در آن آووکادو جای یک ماده‌ی غذایی دیگر را گرفته بود و یک وعده‌ی غذایی استاندارد به اضافه‌ی نصف آووکادو. هر شرکت‌کننده این سه وعده غذایی مختلف را امتحان کردند.

محققان مشاهده کردند که خوردن نصف آووکادوی تازه در وعده‌ی غذایی ظهر اشتهای افراد را در 3 ساعت بعد از خوردن غذا به میزان 40 درصد کاهش می‌دهد اما این وضعیت در افرادی که آووکادو نخورده بودند مشاهده نشد.

آووکادو سرشار از فیبر است که احساس سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و باعث کنترل قند خون و میزان ترشح انسولین بعد از غذا می‌شود.

منبع: lanutrition


درمان انواع سردرد با طب سنتی

درمان سردرد

درمان سردرد

مصرف نعنا، گیاه زنجبیل و کاسنی تلخ از گیاهان دارویی برای درمان انواع سردرد هستند.

علی حسینی گفت: در طب سنتی سردردها به چهار دسته تقسیم می شوند و از همین رو درمانهای متفاوتی هم دارند. دسته اول سردردهای صفراوی است که درد از ناحیه پیشانی و جلوی سر شروع می شود و در گرما و با عطرهای گرم تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: این سردرد که بیشتر در مردان دیده می‌شود با مصرف عسل، عرق نعنا و سرکه انگور طبیعی یا آب زرشک بهبود می‌یابد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: دسته دیگر سردردهای دموی است و درد از پیشانی شروع و تمام سر را فرا می گیرد و در شقیقه به صورت نبض ادامه می باید. درمان این نوع سردرد نیز مانند صفراوی است.

حسینی از سردردهای بلغمی به عنوان سردرد دیگر نام برد و گفت: علائم سردردهای بلغمی این است که درد معمولا از گردن و پشت سر شروع می شود و هنگام سردی و استرس تشدید می‌شود. این نوع سردرد با بوهای گرم آرام می شود و گاهی همراه با حالت تهوع است.

وی با بیان اینکه این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می شود گفت: درمان این نوع سردرد مصرف ارده با شیره انگور، استشمام عطر گرم به هنگام شب و مصرف رازیانه با عسل است.

حسینی افزود: سردردهای سوداوی سردرد نوع چهارم است که در این سردرد معمولا کل سر دچار درد می‌شود و به هر دلیلی مانند سروصدا، عصبانیت، شلوغی، ترافیک، استرس، آلودگی هوا و غیره ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع سردرد نیز در زنان و مردان شایع است گفت: مصرف سرکه انگبین، ماساژ سر، شانه زدن موها با شانه های درشت و مصرف نکردن غذاهایی مانند بادمجان، سوسیس و کالباس، غذاهایی با ادویه تند، قهوه و نسکافه، سرخ‌کردنی‌ها، سیگار و قلیان از راههای درمان این نوع سردرد است.

این متخصص طب سنتی گفت: به طور کلی مصرف نعنا، گیاه زنجبیل و کاسنی تلخ نیز برای بهبود سردرد توصیه می‌شود.

منبع:  فارس نیوز


نمک موجود در پیتزا عامل بیماری های قلبی و سکته مغزی

پیتزا

 

نقرس، چربی بالا، فشارخون بالا، گرفتن رگ‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل مصرف فست فود ها ایجاد می شوند.

ابراهیم اسدی، متخصص داخلی گفت: خوردن این غذای خوشمزه و عامه پسند می‌تواند بسیار خطرناک و اثر منفی روی عملکرد دستگاه گوارش بگذارد.

وی افزود: روشی که برای ماندگاری مواد این غذا وجود دارد نمک و نیتریت است بنابراین خوردن این غذا برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند، خطرناک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه، ادویه و نگهدارنده موجود در پیتزا می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به حساسیت غذایی باشد، اظهار داشت: مصرف این غذا‌ها می‌تواند موجب شیوع چاقی در افراد باشد.

وی عنوان کردبیماری‌هایی همچون: نقرس، چربی بالا، فشارخون بالا، گرفتن رگ‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از مصرف غذاهای فست فود و آماده است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: نمک موجود در پیتزا می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان


آشنایی با بیماری آرتریت و رژیم‌های غذایی مرتبط با آن

 

آرتریت بیماری مفصلی است که اصلی‌ترین توصیهٔ رژیمی برای افرادی که به آن مبتلا هستند این است که وزن خود را در حد ایده‌آل نگه دارند.الهام احرام پوش در خصوص رژیم غذایی مربوط به این بیماری مطالبی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری سینا، آرتریت یک نام عمومی پزشکی است که به التهاب یک مفصل، یا اختلال ایجادشده در اثر آن التهاب اطلاق می‌شود. مراحل رژیم درمانی برای دو دستهٔ مهم از این بیماری یعنی استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) کاربرد دارد.

استئوآرتریت بر مفاصل تحمل‌کنندهٔ وزن بدن در لگن، زانو‌ها و ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. این اختلال در نتیجهٔ آسیب پیشرونده‌ به غضروف‌هایی که مفاصل استخوان‌ها را نگه می‌دارند، ایجاد می‌شود. هنگامی که غضروف آسیب ببیند مایعات در مفاصل جمع شده و در نتیجه‌ مفاصل و تاندون‌ها ضعیف می‌شوند. این مسائل منجر به خشکی بدن در هنگام برخواستن، درد، تورم و محدودیت فعالیت می‌شود. این اختلال اغلب در افراد بالای ۴۵ تا ۵۰ سال دیده می‌شود؛ اما افراد کم سن‌تر نیز گاهاً به آن دچار می‌شوند.

آرتریت روماتوئید (RA) بیشتر در افراد بین سنین ۵۰ ـ۳۰ سالگی تشخیص داده شده که دوسوم آنان را زنان تشکیل می‌دهند. برخلاف استئوآرتریت که در اثر تغییر شکل بافت بدن ایجاد می‌شود، آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خودش حمله می‌کند. این بیماری اغلب در هنگام شروع ناگهانی است و ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد و فقط بر مفاصل تأثیرگذار نیست.

آرتریت روماتوئید خیلی جدی‌تر از استئوآرتریت بوده و ۳۰% بیماران مبتلا ممکن است در طی دو تا سه سال بعد از شروع بیماری کاملاً غیر فعال شوند.

نقش درمان تغذیه‌ای در استئوآرتریت این است که وزن بیمار را کاهش دهند یا نگهداری کنند تا استرس و آسیب واردشده به مفاصل حمل‌کنندهٔ وزن بدن را کم کنند؛ علاوه بر آن ساختمان و ترکیب غضروف موجود در مفاصل را حفظ کرده و سلامت کلی بافت‌ها را از طریق رژیم غذایی حفظ کند.

ادامه مطلب

وقتی مفیدترین ماده غذایی دشمن شما می‌شود

امروزه، بیماری‌هایی مثل "سرطان" در کشورهای در حال توسعه شیوع زیادی یافته به طوری که از علل اصلی مرگ و میر در این کشورها به حساب می‌آید. اما فقط با اندکی توجه به راحتی می‌توان از این بیماری مهلک فرار کرد.

دکتر پیام‌ آزاده، متخصص انکولوژی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مواد اولیه و نگهدارنده‌ای که در تهیه فست‌فودها استفاده می‌شود و هم روش طبخ آن‌ها از مهمترین عوامل بروز سرطان در انسان است.

 

وی گفت: سیب زمینی سرشار از مواد معدنی و مغذی است اما متاسفانه، سرخ کرده‌ آن که اصلا مفید نیست بیشتر مورد علاقه مردم است در صورتی که سیب زمینی آبپز از مفید ترین غذاها است قرار می‌گیرد.

آزاده افزود: در این روزها از "آلودگی هوا" به عنوان عامل ایجاد کننده سرطان یاد می‌شود، در حالی که استفاده از دخانیات و مصرف فست‌فودها نقش بیشتری در ابتلا به سرطان دارند.

این متخصص انکولوژی ادامه داد: کسی که سیگار می‌کشد، حداقل 13 سال از عمر خود را کم می‌کند.

وی با بیان اینکه حداقل 30 درصد افراد سیگاری از بیماری‌های ناشی از سیگار می‌میرند، گفت: احتمال ابتلا به سرطان ریه، که کشنده‌ترین نوع سرطان است، در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، 90 درصد افزایش می‌یابد.


← صفحه بعد